ILDSJÆL

Hvad brænder du for?

ILDSJÆL er en aktuel fortælling, der ikke kun handler om at være ung, om at være menneske, om døden, om radikalisme, ekstremisme og fanatisme, men som også handler om at tage ansvar for ens handlinger.

I forestillingen følger vi tre meget forskellige menneskeskæbner: Fodboldentusiasten Adam, den meningssøgende Ida og den sørgende fader. Udover at opleve disse gribende fortællinger, der er inspireret af og baseret på virkelige fortællinger, bliver man også en del af et udforudsigeligt univers, hvor tre charmerende ildsjæle bringer dig både humor, absurditeter og tankevækkende situationer

ILDSJÆL tør gå helt tæt på og ekstra langt ud. Det er en hypnotiserende forestilling, der kan få dig op ad stolen, og både til at føle, tænke og stille spørgsmål. ILDSJÆL er en forestilling, der brænder for at slukke fordomme, for at give et nuanceret perspektiv på radikalisme og debatten herom. Vi tager store og svære problematikker ned i øjenhøjde og undersøger hvad der kan ligge til grund, når et menneske handler så ekstremt, at det bliver uhåndgribeligt og uforståeligt for familie, venner og omverdenen.

Hvad er radikalisme? Hvad er en ildsjæl? Hvordan tændes ildsjælen? Er det ikke meget menneskeligt at dedikere sig fuldt ud til en sag, eller til et større formål? Har vi ikke allesammen prøvet at brænde for noget?

Hvad brænder du for?

SAMARBEJDSPARTNERE

ILDSJÆL produceres i et samarbejde med Teaterhuset Filuren.

Forestillingen udvikles med vejledning fra Mikkel Hjelt fra Aarhus Kommune og Allan Aarslev fra Østjyllands Politi.

Mikkel og Allan indgår løbende i processen med vejledning og sparring omkring det faktuelle indhold. Du kan læse mere om dem her.

Allan Aarslev – Østjyllands Politi
Allan Aarslev er politikomissær i kriminalpræventiv sektionen ved Østjyllands Politi og medinitiativtager til indsatsen ”Forebyggelse af radikalisering og diskrimination i Aarhus”, som i folkemunde kendes som ”Aarhusmodellen”.

Indsatsen blev indledt af Østjyllands Politi på eget initiativ i første omgang i 2005 i forbindelse med PET’s kampagne ”Politi mod terror” og siden i 2007 som et pilotprojekt med titlen “Forebyggende indsats mod voldelig radikalisering”.

Projektet er målrettet unge op til 25 år og er et samarbejde mellem kommune og politi med Socialstyrelsen og PET som samarbejdspartnere.

Du kan læse mere om indsatsen her

Mikkel Hjelt – Aarhus Kommune
Mikkel er uddannet cand.mag i Religionsvidenskab fra Aarhus Universitet og har desuden en diplomuddannelse i kriminologi.

Mikkel har beskæftiget sig både praktisk og teoretisk med radikalisering og terrorisme siden 2007. Han arbejder som konsulent for Aarhus Kommune, Børn og unge – indsatsen Forebyggelse af radikalisering og diskrimination. Han er foredragsholder og gæsteunderviser inden for kultur- og religionsmøder, islam, politisk islam og militant islamisme. Han er medlem af Censorkorpset ved Læreruddannelserne (Kristendomskundskab/religion samt KLM).

Forestillingen er støttet af

 

Information

Forestillingen turnerer ikke i sæson 2018-2019

Medvirkende
Kaja Kamuk, Daniel Bevensee og Rasmus Reiersen

Instruktør
Morten Lundgaard

Dramatiker
Brian Wind-Hansen

Scenograf
Daniel Bevensee

Lysdesign
Jesper Jepsson

Lyddesign
Marcus Aurelius Hjelmborg

Dramaturg
Marion Vick

Instruktørassistent
Maria Laumark

For Skoler

Til forestillingen er der udviklet en folder med uddrag af det inspirationsmateriale der ligger til grund for forestillingen samt et skolemateriale. For at benytte skolematerialet, skal du også have folderen.

Kontakt

Marion Vick

Teaterleder
51 20 16 02
marion@teaterapropos.dk

Køb af forestillingen

Forestillingen turnerer ikke i sæson 2018-2019

ALDER 14+ (8. – 10.klasse)

PRIS EKSKL. MOMS 11.400,-

ANTAL max 100 publ. pr. forestilling

RABAT 10% rabat ved køb af to forestillinger samme dag/sted. 15% rabat ved køb af 5 forestillinger eller derover på samme sted.

Forestillingen er refusionsgodkendt.

VARIGHED 65 min.

SPILLEAREAL INKL. PUBLIKUM Min. 10 x 10 x 4 (BxDxH)

STRØM 380V (3x16A)

MØRKLÆGNING Ja (Biografmørkt)

OPSTILLINGSTID 3 timer

    

Morten Hede, Mortenhede.dk

“naturlighed er i virkeligheden, hvad denne forestilling mestrer. Instruktør Morten Lundgaard har iscenesat “Ildsjæl”, så den strømmer næsten intuitivt ind i publikums hjerter. Den taler til hjernen og til følelserne

(…)

Det er derfor utvivlsomt, at “Ildsjæl” er en vigtig teaterforestilling for unge – især de, som ikke har stiftet bekendtskab med teater-mediet. Den er vigtig for de unge, men også for teatret som kunstform.”

Læs hele anmeldelsen

Rebecca Husgaard, 8. klasse, Lindegårdsskolen

Jeg synes at Ildsjæl var et unikt, nytænkende stykke. Jeg har oplevet meta stykker, stykker med separate tidslinjer og musicals baseret på 80’er film, men aldrig et stykke spillet bagfra. Det er nok derfor det hang fast og jeg kan huske det så godt, fordi det var nyt og anderledes. Det var selvfølgelig lidt forvirrende at man til sidst skulle vende hele stykket i hovedet for at rigtigt forstå det. Men handlingen fejlede bestemt ikke noget og sproget var ikke svært at forstå. De talte klart og højt, som er et af teatrets grundprincipper, og den lille scene blev udnyttet fuldt ud. Det viste sig at der var løse kasser, i gulvet som man kunne tage op og bruge som stole, og små rum, også i gulvet, til rekvisitter. Det blev godt udnyttet i min mening, efter som jeg også har prøvet at spille med få ressourcer, ikke at det skal give mig beføjelser til at dømme hvorvidt det var godt eller ej, men jeg føler at de havde tænkt ud af boksen og fik det til at fungere. Det var Teateriet Apropos der stod for forestillingen med kun tre skuespillere. Men selvom midlerne var få og holdet lille var det et utroligt tankevækkende stykker der stilte spørgsmålet: Kan du brænde for meget? Det dykkede ned i tre vidt forskellige personers univers og viste hvordan de var hver sin ildsjæl og hvad der sker når man overskrider grænsen. Det var smukt i sin enkelthed, som stadig havde en sådan kraft at man ikke bare lige kunne slippe det igen. Selvfølgelig vil det aldrig i min mening overgå de store opsætninger på de store teatrer, men man skal huske at før B er der altid et A.